Aktiviteiten

• Hier Begint de Zee
  • Doofblindendag
Hier Begint de Zee

Milieu, natuur, vervuiling van het water, het raakt ons allemaal!

Ik las in een interne brief van een collega Rotaryclub uit Katwijk, dat bij een aantal putten / straatkolken in Zuid-Frankrijk een plaatje of een sticker met de tekst  ‘Ici commence la mer. Ne rien jeter svp’ oftewel:

Hier begint de zee. Niets ingooien aub

Wát een geweldig idee, dacht ik, om op deze wijze aandacht te vragen voor de vervuiling van de zee. Er worden dan wel allerlei acties bedacht om onze zeeën schoon te maken maar we moeten natuurlijk bij het begin beginnen, nl. niets op de grond gooien, zodat er ook niets via het riool naar de zee kan stromen.

Ik heb wat foto’s genomen en thuisgekomen bleef het idee door mijn hoofd malen.

Al jaren ben ik lid van Rotaryclub Geertruidenberg een serviceclub, die acties organiseert voor goede doelen maar ook een club die zich graag inzet voor de gemeenschap.

Na overleg met onze voorzitter heb ik de wethouder van Milieu in Altena een mail gestuurd en kreeg per kerende post een enthousiaste reactie terug.

Reeds bij het eerste overleg kregen wij toestemming in de gemeente Altena met 21 kernen  40 tegels een plek te geven. Het zijn prachtige stoeptegels (zie foto 1)

en ze worden gelegd bij scholen, bibliotheken, kerken, in het centrum etc., kortom daar, waar veel mensen komen.  De gemeente Altena gaat die tegels kosteloos en “met liefde” neerleggen, zoals ons werd verteld. Van dat soort beslissingen werden wij heel blij 😊! Na een jaar volgt een evaluatie.

De leden van onze Rotaryclub Geertruidenberg zorgden samen met de Gemeente Altena voor de financiën. De tegels kosten €38.50 per stuk. We hebben gemerkt, dat bij vrienden en bedrijven veel enthousiasme bestaat een tegel te  “adopteren”.

Tevens zijn we bij het Waterschap Rivierenland in Tiel op bezoek geweest en ook zij reageerden heel positief.

Aldus Wim de Jong van Rotaryclub Geertruidenberg en voorheen Wethouder in Werkendam.

Maar…..nu het belangrijkste: de zee begint natuurlijk niet alleen in Altena                             Oók in Breda, Utrecht, Arnhem…….etc. Onze ambitie is dat andere Rotaryclubs zich achter ons initiatief scharen zodat ook in hun woonplaats de tegel een plaats krijgt. Natuurlijk met instemming van het gemeentebestuur.

Woensdag 15 september heeft de gemeente de “EERSTE TEGEL” gelegd in Altena omringd door leerlingen van een basisschool. Het gaat tenslotte om bewustwording bij jong en oud.

Getuigen van dit feestelijke moment  waren wethouder, vertegenwoordigers van het schoolbestuur, bestuur van de Rotaryclub, de pers en de lokale tv.

Enthousiast geworden, onderschrijft u het belang van deze actie? Dan nodigen wij u uit om voor meer informatie of voor deelname contact op te nemen met:

Wim de Jong wiroma@ziggo.nl of Peter Verschuren peterverschuren1972@outlook.com

Doofblindendag

Doofblindendag 12 mei 2018

Chinookhelikopter bezoekt Doofblindendag

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!